Оцінювання ризиків в аналітичних лабораторіях фармацевтичних підприємств

Оцінювання ризику є інструментом управління для відповідальних осіб та допомагає підвищити конкурентоспроможність і сприяє створенню позитивного іміджу шляхом виконання свідомих дій

Принципи управління ризиками ефективно використовуються в багатьох сферах бізнесу, страхування, охорони праці, охорони здоров’я, фармаконагляду, а також установами, що регулюють ці галузі.

У фармацевтичному секторі принципи та структура ризиків описано в ICH Q9.

Важливість систем якості була визнана у фармацевтичній промисловості, тому очевидно, що управління ризиками якості є цінним компонентом ефективної системи управління.

Визначення ризику надано у стандарті ДСТУ ISO 31000.

Ризик – це ймовірність заподіяння шкоди з урахуванням її тяжкості.

Оцінювання ризику в аналітичних лабораторіях фармацевтичних підприємств ґрунтується на оцінюванні загальних і критичних контрольних точок (GCP і CCP), пов’язаних із:

  • виробником речовини;
  • процесом виробництва/синтезу сировини;
  • процесом виробництва готового продукту.

Чотири концепції формального процесу управління ризиками:

  • оцінювання ризику;
  • контроль за ризиком;
  • огляд ризику;
  • прийняття ризику.

Процес оцінювання ризику охоплює ідентифікацію, аналіз ризику та оцінку ризику, тоді як контроль за ризиком реалізується шляхом:

  • зниження ризику;
  • прийняття ризику.

Оцінювання ризику є інструментом управління для відповідальних осіб, допомагає підвищити конкурентоспроможність і сприяє створенню позитивного іміджу шляхом виконання свідомих дій.

Якість аналізу ризиків переважно залежить від:

  • цінності інформації;
  • знань і досвіду особи, яка виконує ідентифікацію.

Оцінювання ризиків може бути виконане з різним ступенем ґрунтовності та докладності з використанням одного або кількох методів різного рівня складності.

Методи які можна використовувати для оцінювання ризику:

  • HRA – аналіз впливу людського чинника;
  • FMEA/FMECA – аналіз видів та наслідків відмов;
  • RRF – аналіз відновлюваності та стійкості.

Метод FMEA дає змогу ідентифікувати:

  • усі види відмов різних частин та компонентів системи;
  • наслідки відмов для системи;
  • механізми відмови;
  • способи досягнення безвідмовної роботи та/або пом'якшення наслідків системи.

Видами відмови можуть бути:

  • прихована відмова;
  • конструктивна відмова;
  • виробнича відмова;
  • будь-яка інша відмова, яка призводить до порушення працездатного стану частин та/або компонентів системи.

Щоб ідентифікувати критичні точки та параметри, процес, який розглядається, повинен бути розділений на підпроцеси.

Кожний підпроцес повинен відповідати на такі запитання:

  • що може піти не так (потенційна помилка)?
  • що може бути причиною помилки?
  • які наслідки може мати помилка?

Для класифікації треба брати до уваги такі аспекти:

  • частота виникнення помилки чи очікувана вірогідність наслідків;
  • вірогідність того, що помилка буде виявлена (вірогідність виявлення) і, можливо, виправлена;
  • серйозність наслідків помилки.

Що вища ймовірність помилки та нижча ймовірність виявлення небезпеки, то вищий ризик і серйозніші наслідки.

Ризики поділяють на три класи:

  • високий;
  • середній;
  • низький.

Однак можна використовувати й чисельну класифікацію, на основі якої повинні бути розглянуті такі запитання:

  • чи є неприйнятні ризики?
  • які методи потрібні для мінімізації ризиків?
  • чи відповідають затрати на мінімізацію ризику очікуванням від цих дій?
  • чи не виникнуть нові ризики у результаті дій з мінімізації?

Розглянемо, що є метою аналізу ризиків та для чого треба їх аналізувати.

Метою аналізу ризиків є виявлення неприйнятних ризиків (як правило, високих та середніх), моніторинг виявлених параметрів критичних точок (низьких) та зниження ризиків до прийнятного рівня.

Для мінімізації ризику вживають таких заходів:

  • ідентифікація ризиків та валідація;
  • впровадження процедур, СОПів, робочих інструкцій тощо;
  • внутрішньовиробничий контроль (IPC) чи процесно-аналітична технологія (PAT);
  • упровадження додаткових контрольних точок у контексті профілактичного обслуговування;
  • зміна процесу, системи чи обладнання для уникнення виникнення помилок;
  • навчання персоналу;
  • впровадження принципу STOP, який є основою техніки безпеки та гігієни праці під час роботи з небезпечними речовинами.

Порада експерта

Головна і найчастіша проблема під час оцінювання ризику полягає в тому, що інформація настільки різноманітна, що стає важко встановити, у чому полягає небезпека, і відрізнити її, наприклад, від причин і наслідків, не кажучи вже про логічну організацію інформації.

Щоб подолати ці труднощі, пропонуємо два рівні рішень:

  • використовувати прості інструменти аналізу ризиків, приділяючи більше уваги небезпекам і заходам контролю, ніж кількісній оцінці ризиків;
  • використовувати певні прості якісні небезпеки як відправну точку для аналізу.

І пам’ятайте: ризик керований, якщо ми його знаємо і розуміємо.