Оцінювання ризиків в аналітичних лабораторіях фармацевтичних підприємств
Оцінювання ризику є інструментом управління для відповідальних осіб та допомагає підвищити конкурентоспроможність і сприяє створенню позитивного іміджу шляхом виконання свідомих дій
Принципи управління ризиками ефективно використовуються в багатьох сферах бізнесу, страхування, охорони праці, охорони здоров’я, фармаконагляду, а також установами, що регулюють ці галузі.
У фармацевтичному секторі принципи та структура ризиків описано в ICH Q9.
Важливість систем якості була визнана у фармацевтичній промисловості, тому очевидно, що управління ризиками якості є цінним компонентом ефективної системи управління.
Визначення ризику надано у стандарті ДСТУ ISO 31000.
Ризик – це ймовірність заподіяння шкоди з урахуванням її тяжкості.
Оцінювання ризику в аналітичних лабораторіях фармацевтичних підприємств ґрунтується на оцінюванні загальних і критичних контрольних точок (GCP і CCP), пов’язаних із:
- виробником речовини;
- процесом виробництва/синтезу сировини;
- процесом виробництва готового продукту.
Чотири концепції формального процесу управління ризиками:
- оцінювання ризику;
- контроль за ризиком;
- огляд ризику;
- прийняття ризику.
Процес оцінювання ризику охоплює ідентифікацію, аналіз ризику та оцінку ризику, тоді як контроль за ризиком реалізується шляхом:
- зниження ризику;
- прийняття ризику.
Оцінювання ризику є інструментом управління для відповідальних осіб, допомагає підвищити конкурентоспроможність і сприяє створенню позитивного іміджу шляхом виконання свідомих дій.
Якість аналізу ризиків переважно залежить від:
- цінності інформації;
- знань і досвіду особи, яка виконує ідентифікацію.
Оцінювання ризиків може бути виконане з різним ступенем ґрунтовності та докладності з використанням одного або кількох методів різного рівня складності.
Методи які можна використовувати для оцінювання ризику:
- HRA – аналіз впливу людського чинника;
- FMEA/FMECA – аналіз видів та наслідків відмов;
- RRF – аналіз відновлюваності та стійкості.
Метод FMEA дає змогу ідентифікувати:
- усі види відмов різних частин та компонентів системи;
- наслідки відмов для системи;
- механізми відмови;
- способи досягнення безвідмовної роботи та/або пом'якшення наслідків системи.
Видами відмови можуть бути:
- прихована відмова;
- конструктивна відмова;
- виробнича відмова;
- будь-яка інша відмова, яка призводить до порушення працездатного стану частин та/або компонентів системи.
Щоб ідентифікувати критичні точки та параметри, процес, який розглядається, повинен бути розділений на підпроцеси.
Кожний підпроцес повинен відповідати на такі запитання:
- що може піти не так (потенційна помилка)?
- що може бути причиною помилки?
- які наслідки може мати помилка?
Для класифікації треба брати до уваги такі аспекти:
- частота виникнення помилки чи очікувана вірогідність наслідків;
- вірогідність того, що помилка буде виявлена (вірогідність виявлення) і, можливо, виправлена;
- серйозність наслідків помилки.
Що вища ймовірність помилки та нижча ймовірність виявлення небезпеки, то вищий ризик і серйозніші наслідки.
Ризики поділяють на три класи:
- високий;
- середній;
- низький.
Однак можна використовувати й чисельну класифікацію, на основі якої повинні бути розглянуті такі запитання:
- чи є неприйнятні ризики?
- які методи потрібні для мінімізації ризиків?
- чи відповідають затрати на мінімізацію ризику очікуванням від цих дій?
- чи не виникнуть нові ризики у результаті дій з мінімізації?
Розглянемо, що є метою аналізу ризиків та для чого треба їх аналізувати.
Метою аналізу ризиків є виявлення неприйнятних ризиків (як правило, високих та середніх), моніторинг виявлених параметрів критичних точок (низьких) та зниження ризиків до прийнятного рівня.
Для мінімізації ризику вживають таких заходів:
- ідентифікація ризиків та валідація;
- впровадження процедур, СОПів, робочих інструкцій тощо;
- внутрішньовиробничий контроль (IPC) чи процесно-аналітична технологія (PAT);
- упровадження додаткових контрольних точок у контексті профілактичного обслуговування;
- зміна процесу, системи чи обладнання для уникнення виникнення помилок;
- навчання персоналу;
- впровадження принципу STOP, який є основою техніки безпеки та гігієни праці під час роботи з небезпечними речовинами.
Порада експерта
Головна і найчастіша проблема під час оцінювання ризику полягає в тому, що інформація настільки різноманітна, що стає важко встановити, у чому полягає небезпека, і відрізнити її, наприклад, від причин і наслідків, не кажучи вже про логічну організацію інформації.
Щоб подолати ці труднощі, пропонуємо два рівні рішень:
- використовувати прості інструменти аналізу ризиків, приділяючи більше уваги небезпекам і заходам контролю, ніж кількісній оцінці ризиків;
- використовувати певні прості якісні небезпеки як відправну точку для аналізу.
І пам’ятайте: ризик керований, якщо ми його знаємо і розуміємо.